Marketing og nye webshops mere end fordobler omsætningen online

Juul’s Vin og Spiritus

Ny webshop og meget mere for Juul's Vin og Spiritus

Derfor bør du læse casen

Arbejdet med Juul’s Vin og Spiritus er fortællingen om, hvordan en hæderkronet virksomhed udvikler sin forretning digitalt. 

Virksomheden blev stiftet i 1926 og tilbyder i dag et af nordens største udvalg af kvalitetsspiritus og -vin. Det imponerende udvalg sælger dog ikke helt sig selv. Der skal lidt hjælp til.  

I denne case får du indblik i, hvordan Juul’s Vin og Spiritus har mere end fordoblet onlinesalget ved at kombinere teknisk udvikling, smagfuldt webdesign og taktisk marketing. Både til B2C-kunder – det kunne være dig og mig – og til B2B, eksempelvis hoteller, vinhandlere og bedre restauranter. 

Lyder det interessant? Så læs med.

Udfordringen

Webshoppen er genstand for forbedring

Juul’s Vin og Spiritus kom til os i 2019. Det var der flere gode grunde til. 

Først og fremmest havde de brug for at skaffe mere trafik til deres B2C webshop. Så kom næste udfordring: webshoppens teknik og design imødekom ikke kundernes behov. Der kom simpelthen for få varer i kurven. 

Juul’s Vin og Spiritus ønskede derfor et marketingsamarbejde samt en ny og inspirerende B2C webshop med integration til PIM og NAV. Integrationerne skulle gøre det let for medarbejdere at håndtere og effektivisere arbejdet med produktdata i webshoppen. 

Som du husker, sælger Juul’s Vin og Spiritus også til engros. De ønskede derfor, at den nye B2C webshop skulle bygges på en platform, der også kan rumme en B2B webshop. 

Der var mange ting i spil. Det var en kompleks, men også klassisk, udfordring. Findes der noget bedre? Det skulle da lige være en Springbank 21 års whisky fra Juul’s kælder.

Gennem vores samarbejde med twoday Co3 har vores onlineforretning vækstet betydeligt – både B2B & B2C. Jeg har følt mig sikker, hver gang jeg har talt med en Co3’er. Fællesnævnerne har været god dialog, stærk eksekvering og sparring på højt niveau.

Christian Kampmann Olsen
Digital Marketingchef, Juul’s Vin og Spiritus

Butiksfacaden hos Juul's Vin og Spiritus

Løsningen

Fuld fart på digitalisering

Lad os begynde med dér, hvor det hele begyndte: behovet for marketing. 

For at tiltrække mere og bedre trafik har vi arbejdet fokuseret med Google Ads, SEO og Facebook-annoncering. Både strategisk og operationelt. Derudover har Juul’s Vin og Spiritus skruet op for email-marketing med ambitionen om at øge salg og loyalitet gennem specielle tilbud til de mere end 13.000 personer på deres lister.

Webshop til B2C og B2B

I 2021 lancerede Juul’s Vin og Spiritus den nye B2C webshop. I juni 2022 fulgte B2B-delen trop. Der er tale om en konsolideret løsning, hvor begge webshops er bygget på den samme Dynamicweb-platform og på de samme sider. 

Den konsoliderede løsning giver en række fordele. Eksempelvis bliver B2B-indkøbere mødt af det samme inspirerende interface, som private kunder gør - endda med ekstra og fordelagtige funktioner som f.eks. mulighed for favoritlister og massekøb med kun ét enkelt klik. 

Uanset om du shopper vin til din restaurant eller til privatfesten med vennerne i weekenden, er du altså sikret en god købsoplevelse.

Apropos købsoplevelse. Den datadrevne indholdsstyring gør det let at finde lige præcis dét, du ønsker. Eksempelvis Chardonnay-vin eller rom med særlige smagsnoter. Vi bygger på en Relewise søgemotor, der søger på tværs af produkter, kategorier og indholdssider og ned i dybden på produktdata. Det giver mere relevante og brugertilpassede søgeoplevelser.

En webshop til både B2C og B2B - her ses et eksempel på, hvordan det ser ud hos Juul's Vin og Spiritus

Sitets søgemotor er noget for sig. Du kan søge på brands, egenskaber og smagsnoter – eksempelvis spiritus med noter af honning, hvis du er til den slags. Derudover er motoren meget tilgivende, så den forstår, hvad du skriver, selv om du måske lige har fået to glas vin for meget.

Mobilvisning af Juul's Vin og Spiritus' webshop

Mobilvisning af webshoppen hvor man kan søge efter smagsnoter

Resultatet

Berusende købsoplevelser 

Siden 2019 har Juul’s Vin og Spiritus udviklet deres forretning digitalt. 

I dag imødekommer Juul’s Vin og Spiritus den moderne forbrugers behov. Den brugervenlige og lækre webshop gør det let for private og erhvervskunder at finde lige præcis dét produkt, der falder i deres smag.

Den strømlinede marketingindsats og forbedrede købsoplevelse kan ses på salgstallene. Fra 2019 til 2020 steg omsætningen online med 137 %. Året efter steg den med 23 %. 

Der er ofte mere end én årsag til øget salg. I tilfældet med Juul’s Vin og Spiritus har Covid-19 med stor sandsynlighed påvirket omsætningen positivt. Mange danskere havde tid og penge til at nyde kvalitetsvin og spiritus. Så hvad betød vores arbejde? I følge Juul’s Vin og Spiritus var den imponerende vækst ikke mulig uden vores arbejde. Det er vi naturligvis stolte over. 

Med en ROAS på over 800 % får Juul’s Vin og Spiritus virkelig gevinst ved marketingmaskinen. Når de investerer 1 krone, omsætter de for 8. Det er fantastisk – og det er muligt takket være det tætte samarbejde, hvor vi tilpasser strategien og indsatser på baggrund af data.

Nicolai Grønlund Andersen
Digital projektleder og Online Marketing Konsulent

Et velskænket og velfortjent glas

Det er nemmere at være medarbejder

Som du måske husker, bygger de to webshops på de samme sider. Èn side fungerer derfor både til B2B og B2C webshoppen. Det hjælper Juul’s Vin og Spiritus med at spare tid – og dermed penge – ved oprettelse og vedligeholdelse af sider.

Den nye B2B webshop er en lille gave til virksomhedens sælgere. Takket være den intuitive frontend-administration er det let at tilpasse kunders individuelle aftaler – eksempelvis rabatter, fri fragt, kickback-aftaler og aftalevilkår –  uden at rode rundt i backenden. 

Resultatet er højere kundeservice og, måske endnu vigtigere; Det får den IT-ansvarliges blodtryk til at falde, da risikoen for fuck-ups er minimal. Det er vel også en slags gave.

Skål for et stærkt samarbejde

Vi er stolte af vores arbejde. Det beviser nemlig, hvordan du skaber flotte resultater ved at kombinere marketing og teknik. Heldigvis er Juul’s Vin og Spiritus enige med os. 

Her til slut er der derfor kun én ting at gøre. 

Lad os hæve glassene for et fantastisk samarbejde, som langt fra er slut. 

Skål.

Skal vi drikke et godt glas kaffe?

Så tag fat i Brian. Han vil meget gerne høre om dine udfordringer og ambitioner.

Brian Mikkelsen

CSO / E-handelsspecialist

+45 26 89 43 04

bm@co3.dk