Hvad er Headless CMS? - og hvad betyder det for din forretning?
Læsetid: 15 minutter
Det at kunne agere hurtigt og agilt er blevet en fast del af mange virksomheders digitale strategier. Et Headless CMS kan være med til at binde den digitale oplevelse sammen og levere værdi til dine kunder på tværs af kanaler.
Hvad er et Headless CMS?
Vi bevæger os i en voksende digital verden, hvor brugeroplevelsen og måde brugerne interagerer med virksomheden på er blevet mere og mere vigtig. Brugerne integrerer ikke kun med hjemmesiden i dag - Nej, de har touchpoints på tværs af en række af digitale kanaler.
Brugerne forventer samme informationer om virksomhedens produkter leveret på f.eks. apps, smartwatches, Smart home-systemer, VR headsets, Shop Displays, osv. Listen af formater er lang, men det centrale er, at virksomheden eller brandet skal kunne være i stand til at give brugeren en sammenhængende oplevelse på tværs af de forskellige digitale kanaler og formater.
Men hvordan tilpasser du så dit indhold til alle de forskellige medier? Og kan det overhovedet lade sig gøre?
Med et Headless CMS vil du være i stand til at præsentere dine data, produktinformationer, billeder og andet på tværs af enheder, kanaler og medier og give dine brugere værdi.
Hvad går Headless så ud på? - forskelle ift. det traditionelle CMS?
Hvis vi starter med at sammenligne konceptet med et traditionelt CMS:
For ikke-tekniske brugere, som bare skal udgive en simpel blog eller hjemmeside, er det traditionelle CMS fantastisk. Men i takt med at brugerne bliver mere digitalt krævende, benytter de i stingende grad forskellige kanaler til at vise din blog eller hjemmeside på. Det ligger et præs på teknikken og kræver, at det udvalgte CMS kan håndtere visning på flere kanaler - her kan et Headless CMS hjælpe!
Et traditionelt CMS er typisk opbygget som vist i figuren
I det traditionelle CMS er frontend og backend koblet sammen og er afhængige af hinanden for f.eks. at kunne vise dit indhold over for brugeren på et website.
Frontend og backend er derfor fastlåst.
Man kan godt sige, at backend er der, hvor alle tandhjulene kører rundt, rettere sagt motoren i dit CMS - det som brugeren ikke ser. Indholdsfunktioner, som ligger i backend er f.eks. oprettelse, administration og lagring af dit indhold.
Frontend er så det lag, som brugerne ser. Her præsenteres alt det data og kode, som er forankret i backenden. Indholdsfunktioner, som ligger i frontend er f.eks. præsentation og levering af dit indhold til din målgruppe.
Det traditionelle CMS tilbyder virksomheden en række værktøjer og måder at visuelt fremvise og præsentere dine data fra backenden. Disse data kunne f.eks. være produktbilleder eller tekst på forsiden.
Lad os kigge på Headless CMS:
I et Headless CMS vil de to ting være koblet fra hinanden. Du vil derfor kunne kode flere forskellige slags frontends, hvor du kan sende data fra din backend til - tænk på det, som forskellige “kode”-skabeloner til visningen af dit indhold.
Ved et Headless CMS er backend og frontend dekoblet fra hinanden. API-kald binder de forskellige frontend-templates sammen med backenden.
Den vigtigste forskel mellem et traditionel CMS og et Headless CMS er, at frontend og backend i Headless CMS ikke direkte er integreret og koblet sammen med hinanden.
Hvorfor hedder det “hovedløst”?
Formålet med et Headless CMS er at “dekoble” eller afkoble backend fra frontend, så dit CMS bare bliver en form for backend, hvor du opbevarer og vedligeholder alt det indhold (tekster, billeder, video, osv.) som du vil vise i frontend eller “hovedet” - uden at de to ting er afhængige af hinanden.
Du vil derfor være i stand til at vise dit data fra backend i flere “hoveder” - f.eks. på din webshop, en app til smartwatches og en digital interaktiv skærm i din fysiske butik.
Med andre ord, så bliver du mindre afhængig af hvert separat system, da alt er blevet afkoblet og bundet sammen med et API-kald i stedet for en traditionel integration, som skal udskiftes helt, hvis du f.eks. udskifter dit PIM-system eller måske vælger en ny webshop-platform.
Lad os dykke lidt længere ned i, hvordan et Headless CMS helt præcist fungerer.
Hvordan fungerer et Headless CMS?
Som vi har belyst, så er et Headless CMS fuldstændig afkoblet fra frontend eller lad os kalde det for “visningen” af dit indhold.
Med et 100% Headless CMS setup vil man kun stå med en backend, hvor du vil opbevare og redigere dit indhold og data. På den måde skal redaktørerne tænke i data og content først før de begynder at fokusere på, hvordan det bliver vist på f.eks. hjemmesiden – det kan man tilpasse bagefter med kodning og en frontend-template til den kanal eller enhed, som det skal vises på.
For at blive helt skarp på Headless CMS er det en god ide at få indsigt i, hvordan man kan strukturere sin IT-arkitektur i et Headless-projekt.
Gartner’s Pace Layered Architecture som IT-arkitektur
For at forstå, hvordan Headless CMS indgår i en IT-arkitektur, så kan man med fordel dykke ned i Pace Layered Architecture metodologien, som er udformet af IT-huset Gartner.
Ideen med denne metodologi er at kunne designe en IT-arkitektur, der er i stand til at kunne accelerere virksomhedens innovation og differentiere forretningen fra konkurrencen. Det handler om at kunne administrere, kategorisere og vedligeholde applikationer, der kan understøtte ændringer i forretningen, differentiering og innovation.
Sådan kan Gartner's Pace Layered Architecture benyttes, når der skal bygges IT-arkitektur til en Headless CMS-løsning
Gartner’s Pace Layered Architecture er opdelt i 3 dele:
Systems of records
Her opbevares alle dine kritiske master data og kernetransaktioner. Det kan f.eks. være dine produktdata fra PIM-systemet og kundedata, lagerdata og transaktionsdata i dit ERP-system. Tænk på dette lager som fundamentet i din IT-arkitektur.
I dette lag udskiftes systemer sjældent og fungerer som forretningskritiske data-maskiner i din IT-arkitektur.
Systems of differentiation
I midten af arkitekturen ligger alle SaaS-applikationerne (Software as a Service) og andre mikroservices, som har unikke funktioner og egenskaber. De sammensættes efter Best of breed-princippet, så forretningen kan få mest muligt værdi ud af dem.
I dette lag udskiftes systemer oftere end dem i System of records-laget, men der går stadigvæk mange år. Typisk udskiftes sådan et system eller mikroservice, hvis forretningen laver større ændringer i forretningsstrategien.
Systems of innovation
I toppen arkitekturen ligger de kundefokuserede-systemer. Det er her, hvor virksomheden tilbyder innovative måder for brugeren at interagere med dem på. Her udforskes typiske nye forretningsmodeller, som er med til at differentiere virksomheden fra konkurrenterne.
Det er f.eks. her, hvor virksomheden kan tilbyde brugerne flere forskellige måder at interagere på - på en traditionel www-webshop, en app eller via shop displays i en fysisk butik.
I det sidste lag udskiftes systemer oftere for at kunne imødekomme brugernes behov, når de benytter digitale services og kanaler.
Med denne tilgang til IT-arkitektur vil virksomheder være mere agile og effektivt kunne udskifte og tilpasse systemer og mikroservices, så de kan levere værdi overfor målgruppen på de rigtige tidspunkter og de rigtige enheder.
Backend og frontend bindes sammen via API
I Headless CMS-setuppet bruges et så kaldt API (Application Programming Interface) til at binde dataet og indhold fra din backend sammen med de “hoveder” som du vil fremvise dit indhold på.
Der bygges med andre ord templates til de forskellige platforme, som bestemmer, hvordan dataet fra backend skal vises.
Det giver udviklerne mere frihed, når de skal kode frontend-templates. De vil med en Headless-tilgang være i stand til at kode og designe frontend i deres fortrukne kodesprog uden at være bundet af restriktioner i backend-teknologien. Det gør, at de kan levere de rigtige frontend-oplevelser til brugerne på tværs af digitale kanaler og enheder.
Et eksempel, hvor Headless CMS kan være løsningen:
Du har 2 platforme, som du vil vise det samme billede på. Den første er din webshop. Den anden er en app-version af din webshop til iOS. Billedet ligger i din backend. Ved at lave to separate visningstemplates for de to platforme vil du kunne bruge det samme billede, men styre størrelse, som det skal have på platformene.
Måske vil du skalere det en smule ned på app-versionen, hvor det i stedet kan køre i fuldopløsning på desktop-versionen af webshoppen.
Alt sammen bliver styret i visningstemplaten, så det passer til den platform, som det skal vises på.
Okay vi laver lige en kort opsummering, så det ikke bliver for indviklet:
Ideen med Headless CMS er at du opbevarer en version af dit indhold eller data i din backend. Derefter binder API’et frontend-templaten sammen med den platform, som dit indhold skal vises på. På den måde vil dit indhold tilpasses til den udvalgte platform uden at du behøver at lave forskellige versioner af det originale stykke indhold.
Tænk på det sådan:
Dit produktbillede af støvsugeren bruges på både dit www-website, på din app og i shop displays, men det er den kodet frontend-template, som bestemmer størrelsen og opløsningen på billedet, som vises på de forskellige platforme.
Det er stadigvæk det samme billede, som ligger i databasen!
Med en Headless CMS-løsning kan du tilpasse det samme produktbillede til visning på forskellige enheder. Du skal derfor ikke lave tre versioner af produktbilledet i din database.
Opnå større fleksibilitet med Headless
Den digitale verden ændrer sig – og det samme gør brugernes måde at bruge digitale værktøjer på. Og det har en påvirkning på din forretning. Først foregik alle internetsøgninger på desktop-computeren. Så kom smartphonen. Og nu står vi med VR (Virtual Reality), Home Assistants, Shop Displays, og meget mere.
Måden, hvorpå brugeren benytter sig af digitale services på har ændret sig drastisk over de seneste årrækker - og det vil det med garanti også gøre i fremtiden.
Hvad betyder det for dig?
Hvis du har et website eller webshop, så bør du overveje om det er der, hvor dine forbrugere finder dig eller overhovedet er til stede. Handler de i apps eller bruger de VR til at udforske andre brands universer?
Uanset, hvor de befinder sig, skal du være i stand til at give dem en god brugeroplevelse på tværs af platforme. Du skal kunne være agil og fleksibel i det digitale landskab. Det er her, hvor en Headless CMS-tankegang kommer ind i billedet.
Ved at kunne skille backend fra frontend, som nævnt før, vil du være i stand til at give brugerne en tilpasset oplevelse med dit indhold ud fra den udvalgte platform, som de interagerer med. Du sikrer med andre ord, at dine besøgende vil få samme oplevelse af dit brand eller virksomhed, hvis de interagerede med dig på dit website eller på din app.
Det er lettere at udskifte dele i IT-arkitekturen
Med et Headless CMS får du større fleksibilitet, da du med tiden kan udbygge dine digitale kanaler og platforme uden at skulle udskifte hele din IT-arkitektur. Da alt dit data og content ligger i din backend vil du kun skulle ændre på måden API’et og den nye digitale platform snakker sammen på - du vil stadigvæk skulle hente data fra det samme sted, som de nuværende platforme, som du har sat op.
Og hvis du på et tidspunkt ønsker at udskifte f.eks. dit PIM-system, så skal du ikke ændre på frontend-platformene eller “hovederne”. Du skal derimod i stedet lave nogle justeringer i det API, som snakker sammen med frontend og det nye PIM-system.
Ved et traditionelt CMS vil du højst sandsynligt have en række komplekse koder og integrationer mellem dine systemer, hvor det vil blive en mere vanskeligt og omkostningstungt at udskifte systemer.
Hvis vi skal opsummere, så bliver du mere agil og fleksibel med et Headless CMS-setup, da du ikke skal udskifte hele din grundlæggende IT-arkitektur, når du enten skal tilføje eller udskifte systemer.
Fordele ved et Headless CMS
På den lange bane er et Headless CMS hurtigere, nemmere og mere fleksibelt at udvikle på sammenlignet med et traditionelt CMS.
Du er mere fremtidssikret med et Headless CMS, da frontend og backend er adskilt. Du har derfor nemmere ved at udskifte eller opgradere udvalgte dele af din IT-arkitektur uden, at du skal bygge det op fra begyndelsen af igen.
Du vil med Headless CMS kunne tilbyde en personlig og skræddersyet kundeoplevelse, da du hurtigt vil kunne tilpasse, genbruge og distribuere content på tværs af dine kanaler. Det er nemt at konverteringsoptimere på dit indhold, da du kun skal fokusere på frontend og skræddersy den bedste måde at vise dit indhold på den udvalgte kanal.
På den måde sørger du for at kunne vise dit indhold det rigtige sted, på det rigtige tidspunkt og for de rette personer.
Du får et fundament, som du løbende kan bygge på i takt med at din forretning f.eks. kræver nye salgskanaler eller visning på nye enheder (mobil, smartwatch, shop displays, osv.). Headless CMS kan derfor argumenteres for at være mere skalerbart sammenlignet med et traditionelt CMS.
Med en Headless IT-arkitektur er du mere agil, når der skal udskiftes eller tilføjes systemer og kanaler til din løsning.
3 centrale fordele ved at vælge Headless CMS:
Byg med kunden i fokus
Tilpas løsningen efter kundernes digitale adfærd og behov
Sæt fart på din Time-to-Market
Optimer dine processer og sælg smartere
Vær klar til fremtiden
Byg et IT-fundament, som kan udnytte fremtidens muligheder
Du kan opnå en hurtigere Time-to-market, da frontenden er bundet sammen via API. Når f.eks. nye produkter skal præsenteres på en ny digital kanal, så behøver du ikke arbejde nede i backenden for at kunne teste den nye frontend af.
Kort sagt, så kan du med Headless CMS IT-arkitekturen lettere oprette og administrere forskellige slags indholdstyper og præsentere dem på flere digitale kanaler.
Hvordan vælger man det rette Headless CMS?
Du skal tænke på et projekt med et Headless CMS, som et blankt stykke papir. Du skal ofte kode hele IT-arkitekturen fra bunden. Det kan være dyrt, hvis man sammenligner med et traditionelt CMS, hvor backend og frontend er sat op efter en standard template.
Derfor skal du gøre dig nogle tanker inden, at du vælger at kaste dig ud i et Headless CMS-projekt:
- Har du planer om at opbygge en omnichannel-strategi?
- Vil du være i stand til at udskifte systemer uden at skulle skifte større dele af IT-arkitekturen?
- Ønsker du at arbejde med API-integrationer til dine systemer?
Det er blot nogle spørgsmål, som du kan stille selv, hvis du overvejer at investere i et Headless CMS-setup.
Ta’ endelig fat i os, hvis vi skal hjælpe dig med at afklare, hvilke muligheder din forretning har ved at benytte et Headless CMS-setup.
Hvem kan bruge et Headless CMS?
Som udgangspunkt er et Headless CMS-setup mest relevant for virksomheder, der er til stede på flere kanaler og platforme.
Man kan snakke om, at du helst skal have bygget dine kanaler op omkring en omnichannel-tilgang. Grunden til, at omnichannel passer godt sammen med Headless CMS er behovet for at kunne fremvise sit indhold på tværs af platforme.
Med andre ord, så skal der være et behov for at sælge eller vise sit indhold på tværs af flere kanaler. Der skal også være et ønske om, at man løbende bygger på sin Headless-løsning med andre systemer i takt med at forretningen udvikler sig.
Vi anbefaler derfor et Headless CMS til virksomheder, som har behov for øget fleksibilitet i at kunne sammensætte og udskifte systemer i deres CMS-setup og integrationer.
Har du spørgsmål til Headless CMS?
Så kontakt Tobias Høst, og bliv klogere på, om Headless er noget for dig og din forretning.
Tobias Høst
Head of Aarhus / Seniorkonsulent
+45 32 26 68 07
tho@co3.dk