Dynamicweb søgemaskineoptimering

Læsetid: 4 minutter

Der findes en række muligheder for at optimere Dynamicweb CMS til søgemaskinerne. Herunder får du 10 tips til søgemaskineoptimering i Dynamicweb.

Herunder får du en række tips til Dynamicweb søgemaskineoptimering, og hvordan du kan forbedre dine chancer for en god placering i søgemaskinerne.

Oversigt over Dynamicweb SEO:

  1. Sidens titel

  2. Meta beskrivelsen

  3. Søgeord i url’en

  4. Overskrifter

  5. Alt-tekst

  6. Billeder

  7. Links

  8. Dynamicwebs SEO modul

  9. Sitemaps

  10. SEO i Dynamicweb eCommerce

1. Sidens titel

Når du opretter en ny side i Dynamicweb, vil sidens titel være det samme, som det du kalder siden. Din forside vil derfor ofte hedde Forside, og din produktside vil hedde Produkter.

Titlen er vigtig at udfylde med en god og beskrivende tekst, som indeholder den enkelte sides vigtigste søgeord. Google går ind og ser på hvad der står i titlen, og vil oftest vise titlen som linket i sit søgeresultat.

Endvidere bruges titlen også som en del af Googles ranking-algoritme. Så det er meget relevant, hvad du skriver i titlen.

Titlen kan du rette under den enkelte sides Egenskaber. Den finder du eks. ved at højreklikke på en side og vælge Egenskaber.

Overvej at placere det vigtigste nøgleord forrest i titlen. Eks.: ”Søgemaskineoptimering – sådan bliver du nr. 1 i søgemaskinerne”.

Dynamicweb har indbygget en tæller, der måler om du holder dig inden for det antal tegn, Google viser i søgeresultatet. En rød markering vil dukke op under Titel-feltet, når du krydser denne grænse.

2. Meta beskrivelsen

Under Egenskaber finder du også feltet Beskrivelse, som bruges som meta beskrivelsen på siden.

Den er også vigtig at udfylde, da den ofte bliver vist som den lille tekst snippet, som du finder i søgeresultatet i Google. Du bør derfor skrive en god sigende tekst i beskrivelsen, som fortæller hvad din side handler om, og indeholder de vigtigste søgeord, som du vil optimere din side til.

Ligesom med Titlen, fremkommer der en advarsel, hvis du passerer grænsen for hvad Google kan vise.

3. Brug dit søgeord i URL’en

Sidste ting vi skal se på under Egenskaber i Dynamicweb, er feltet Anvend i URL. Når jeres Dynamicweb website bliver bygget op, skal I sørge for at få webbureauet til at sætte brugervenlige url’er op. 

URL’en på den enkelte side vil nu hedde det samme som sidens navn. Eks. vil Produkter så kunne hedde /produkter.

Du bør dog overveje at ændre lidt på din url, så du får tilføjet nogle af dine vigtige nøgleord. Det kunne være:

/produkter/dimsedutter
/produkter/dimser
osv.

Vil du overskrive sidens generelle URL, for at lave din egen, kan du bruge feltet Anvend i URL.

4. Overskrifter

Søgemaskinerne kigger også på overskrifter, så du kan med fordel dele din tekst op i afsnit med underoverskrifter.

I Dynamicweb kan du vælge at lave din tekst til overskrifter, ved at markere en tekst og så vælge din ønskede formatering under Typografi.

Hver side bør indeholde en overskrift, som indeholder et eller flere af dine vigtige søgeord. Herefter kan du lave et antal underoverskrifter, som også bør indeholde nogle dine vigtige ord for den enkelte side.

5. Alt-tekst

Anvender du billeder i dit indhold, bør du skrive en alternativ tekst på hvert billede. Denne stump tekst vil blive læst af søgemaskinerne, som så bedre kan fastslå hvad billedet forestiller.

Der er ingen, der tvinger dig til at skrive en alt-tekst, der beskriver hvad billedet forestiller, så du kan lige så godt bruge feltet til at støtte op omkring søgeordene i indholdet.

Alt-teksten kan du udfylde under Image Options, når du indsætter billedet på siden.

6. Billeder

Du kan som nævnt i pkt. 5 udfylde alt-teksten, og dermed både optimere indholdet og selve billedet. Derudover kan du støtte yderligere op omkring optimeringen ved at navngive billedet, så det får søgeordene i filnavnet. 

I stedet for at kalde billedet img12345.jpg, er det bedre med eks.: co3-webbureau-soegemaskineoptimering.jpg

Når Google skal se på, hvad et billede forestiller, og vise det i dens billedsøgning, kigger den også på den omkringliggende tekst ved billedet. Prøv derfor på at få flettet nogle af søgeordene for billedet (eks. produktbillede) ind lige før eller efter billedet.

Med en udfyldt alt-tekst, et sigende filnavn og en god tekst omkring billedet, optimerer du nu både siden og det enkelte billede til dine søgeord.

7. Links

Sørg for at linke internt mellem dine sider, så de bliver bundet godt sammen og kan flytte link juice rundt på hele dit website. Brug så vidt muligt søgeordene som links, så du i stedet for ”klik her” og ”læs mere”, linker på eks. ”søgemaskineoptimering”, ”opvaskemaskiner” eller hvad det nu måtte være.

Har du mulighed for at linke ud – dvs. til andres hjemmesider, så kan dette også styrke din Dynamicweb søgemaskineoptimering. Specielt hvis det er til gode troværdige hjemmesider.

8. Dynamicweb SEO moduler

Arbejder du med søgemaskineoptimering i din Dynamicweb-løsning, findes der et lille værktøj, som kan guide dig ift. SEO.

SEO Optimize findes på hver side i Dynamicweb, hvor du kan tilgå det fra fanen Funktioner.

Den kommer så med anbefalinger ift. indhold og metadata.

Lige til at gå ind og ændre med det samme på siden.

Under nøglefraseanalyse kan du indtaste et søgeord for siden, som du så får anbefalinger til.

9. Sitemaps

Du bør overveje at tilbyde brugerne af hjemmesiden et nemt overblik over indholdet i form af et sitemap. Udover at øge chancerne for at dine brugere kan finde det de leder efter, giver du også søgemaskinerne en nem adgang til at komme til dit indhold.

Du kan enten bruge det indbyggede modul i Dynamicweb CMS, eller lave din egen oversigt over siderne på hjemmesiden.

10. Søgemaskineoptimering i Dynamicweb eCommerce

Bruger du Dynamicweb eCommerce, findes der også her mulighed for at optimere det enkelte produkt.

På produktarket i webshoppen kan du udfylde titel, beskrivelse og url på samme måde, som i pkt. 1-3.

Udfyld disse med de vigtigste nøgleord, produktnavn, egenskaber osv. for de enkelte produkter.

Vil du vide mere? 

Så har Potter meget mere at sige om Dynamicweb og søgemaskineoptimering. Tag fat i ham og hør om mulighederne. Så du kan forbedre dine chancer for gode placeringer i søgemaskinerne. 

Ib Potter

Online Marketing Chef

+45 32 26 68 02

ib.potter@co3.dk