Læsetid: 3 minutter
Facebook-annoncering kan koste alt fra en flad 5’er til flere tusinde kroner. Men det er ikke det rette spørgsmål at stille. I stedet bør du spørge: Får jeg valuta nok for mine annoncekroner?
I dette blogindlæg får du svaret på, hvordan du nemt kan undersøge, om det er værd at bruge penge på annoncering på Facebook (og øvrige sociale medier).
Men lad os starte fra begyndelsen. For hvorfor skal din virksomhed overhovedet annoncere på Facebook?
Fordelene ved annoncering på Facebook er mange. Du kan:
JA! Men det kræver, at du ved, hvad der virker.
Din markedsføring på Facebook kan bestå af en gratis del og en betalt del:
Facebook er et af de mest anvendte sociale medier i Danmark. Så det er ofte en god forretning at annoncere på Facebook. Men hvilken værdi giver ét organisk (gratis) opslag eller én betalt annonce egentlig?
Får du 500 kroner igen for en flad 5’er på Facebook-annoncering, har du fået stor værdi for dine 5 annonceringskroner.
Men oplever du ikke direkte salg – betyder det så, at din Facebook-annonce slet ikke har virket?
Ikke nødvendigvis. Dine annoncer kan godt give positiv omtale og øge værdien af dit brand.
Men vil du finde ud af, om din indsats på de sociale medier også giver et bedre resultat på bundlinjen, skal du i gang med at spore.
Bruger du Google Analytics til at blive klogere på din hjemmesides trafik, kan du allerede se, hvilke sociale medier der sender trafik til din hjemmeside.
Men du kan ikke:
Ved at spore dine links kan du i Google Analytics få vist, hvilke opslag og annoncer på de sociale medier der giver dig kunder i butikken.
Du kan eksempelvis se, hvilke af dine organiske opslag der skabte mest trafik til dit website. Eller hvilke betalte annoncer der gav dig det største salg.
Den viden gør dig i stand til at sammenligne dine betalte annoncer og organiske opslag, så du fremadrettet kan fokusere på det, der giver størst værdi. Eller forbedre det, der ikke har givet værdi.
For at få adgang til denne guldmine af viden, skal du opsætte tracking på de links, du bruger i dine opslag og annoncer på de sociale medier. På jysk betyder det blot, at du tilføjer et ekstra stykke kode på dit link, inden du poster dit opslag eller din annonce.
Lyder det bøvlet? Det behøver det ikke være.
Vi har lavet et simpelt værktøj, hvor du gennem fem nemme trin får sat den rette kode på dit link. Så slipper du for slåfejl og andre bøvser, som kan spolere Google Analytics’ tracking af linket.
Kort sagt: Værktøjet hjælper dig med at sætte sporing på dit link, så du efterfølgende kan se, hvor din trafik til dit website kommer fra. Kommer det eksempelvis fra et organisk (gratis) opslag på Facebook? Eller en betalt annonce på LinkedIn? Det kan du finde ud af nu.
Tracker du dine links på de sociale medier, kan du i Google Analytics få et overblik over, hvilken opdatering der sendte mest trafik til dit website. Eller hvilken annonce der skabte det største salg.
Den viden kan du bruge til at optimere dine organiske opslag og betalte annoncer, så de skaber endnu mere værdi fremadrettet.
...Er ikke det vigtigste.
Det vigtigste er, hvad du får igen for dine brugte annonceringskroner. Og det kræver, at du ved, hvad der virker.
Tracker du dine links, behøver du ikke at basere dine opslag og betalte annoncer på mavefornemmelser. Du kan nemlig i Google Analytics se, hvordan dine tidligere SoMe-indsatser har performet.
Prøv det nu, og bliv klogere på værdien af din markedsføring på de sociale medier.
Så har Lise meget mere at fortælle om Facebook-annoncering. Og ikke mindst, hvordan du får mest muligt ud af dine annoncekroner.
Lise Abrahamsen
Digital Marketing Konsulent