Læsetid: 5 minutter
De fleste kender nogle, der har fået hacket sin Facebook-profil. Det er ikke sjovt. Heldigvis kan du let gøre noget ved det. Nøgleordet er tofaktorgodkendelse.
Nu tænker du sikkert, at det er rigeligt at have en stærk adgangskode. For ingen kan jo gætte, hvad du har fundet på, vel?
*twoday Co3 stirrer skuffet på dig*
Sandheden er, at en stærk adgangskode sjældent er nok. Faktisk kan 90 % af alle adgangskoder brydes på mindre end seks timer. 90 %. Det er noget skidt – særligt når vi tænker på, at langt de fleste mennesker bruger den samme adgangskode på tværs af platforme.
Hvis din Facebook-konto bliver hacket – og du bruger den samme kode flere steder – har du derfor inviteret hackere ind i dit personlige slaraffenland, hvor personlige og følsomme informationer flyder som mælk og honning. Det kan koste dig og din virksomhed dyrt. Meget dyrt.
Så hvordan undgår du, at hackere får adgang til din Facebook-profil, din Business Manager og dermed også din annoncekonto?
Det er her, tofaktorgodkendelsen kommer ind i billedet.
Lad os kigge på det.
Måske ved du allerede, hvad tofaktorgodkendelse betyder. Måske er det helt nyt for dig. Måske kender du det som totrinsgodkendelse eller to-faktorautentifikation. Eller måske som det fancy 2FA? Kært barn har, som du ved, mange navne. Der kan derfor være forvirring om navngivningen, men løsningen er let at forstå.
Som du nok har regnet ud, betyder tofaktorgodkendelse, at du skal gennemføre to faktorer, når du logger ind. Det er derfor ikke længere nok for hackere at gennemskue dit kodeord. Det er smart for dig. Og træls for hackere.
Se, det anede du måske ikke. Men den er god nok. Du bruger allerede tofaktorgodkendelse.
Når du bruger dit MitID, bruger du tofaktorgodkendelse. Du har dit brugernavn og din (meget sikre) adgangskode – og derudover skal du godkende dine køb eller logins i MitID-appen via swipe eller QR-kode.
Så hvad betyder det helt konkret? Det betyder, at en hacker skal knække din adgangskode, kende dit brugernavn og have adgang til dit MitID for at komme ind i dine systemer. Vi vil ikke love, at det ikke kan ske, men vi vil sige, at du med tofaktorgodkendelse er sikret godt mod hackere.
I dag findes der flere apps, som gør det enkelt og effektivt at arbejde med tofaktorgodkendelse. For enkelthedens skyld vil vi i dette indlæg fokusere på, hvordan du sikrer din Facebook-profil og Business Manager mod hackere.
Om to minutter ved du, hvordan du opsætter tofaktorgodkendelse. Så let er det.
For at hjælpe dig bedst muligt har vi indsat screendumps, som viser “processen”. Der er dog en risiko for, at det ser anderledes ud ved dig. Hvis det gør, er det fordi, Facebook igen, igen, igen har ændret sit design.
Nå, lad os komme i gang.
Øverst i højre hjørne klikker du på pilen. Derefter klikker du på Indstillinger og privatindstillinger.
Herefter klikker du på Indstillinger.
I venstre side kommer der en kolonne, hvor du klikker på Sikkerhed og login.
Så langt så godt.
Nu har du mulighed for at slå tofaktorsgodkendelse til. Som du kan se, har jeg allerede slået det til. Der vil formentligt stå Fra ved dig. Klik på Rediger, og vælg den mulighed, der passer dig bedst.
Når du har gjort det, er du klar til at tilføje tofaktorgodkendelse til din Business Manager.
Hvis ikke du har en Business Manager endnu, har vi også skrevet en guide til, hvordan du opretter en. Den kan du læse lige her.
Gå til business.facebook.com, og log ind på din Business Manager med din Facebook.
Hvis du lander på startsiden for din virksomhed, kan du nede i venstre hjørne klikke dig videre til Virksomhedsindstillinger.
Nu skal du klikke på Virksomhedsoplysninger i bunden af venstre kolonne. Derinde kan du opsætte tofaktorgodkendelse. Vi anbefaler, at alle, der har adgang til Business Manageren, skal være pålagt tofaktorgodkendelse. Vælg derfor Obligatorisk for alle.
Så tøv ikke med at tage fat i Lise. Hun giver dig overblikket over mulighederne og hjælper dig godt i gang.
Lise Abrahamsen
Digital Marketing Konsulent