Webtekst, der får folk til at handle

Læsetid: 3 minutter

Alle kan skrive tekst – også til nettet. Men få kan skrive webtekst, der virker. Webtekst, der får dine kunder til at reagere; til at købe et produkt, booke et møde, bestille en brochure eller signe-up til nyhedsmails.

Tekst på nettet skal give svar på få sekunder

Online tekst er en disciplin i sig selv. En disciplin, der i bund og grund handler om at give dine potentielle kunder svar på spørgsmålet: ”Hvorfor skal jeg tage imod dit tilbud?”.

Du har få sekunder – måske endda kun et splitsekund – til at svare på dette spørgsmål. Så har dine potentielle kunder besluttet sig for, om du er noget for dem.

Derfor er det ikke ligegyldigt, hvad du skriver, og hvordan du skriver.

7 gode råd til at skrive bedre webtekster

  1. Definer allerførst ét mål med teksten
    Inden du taster løs, skal du kunne svare på spørgsmålet: Hvad skal din tekst få potentielle kunder til at gøre? Manglende mål er en af de største konverteringsdræbere.
  2. Lær dine kunder at kende og snak deres sprog
    Sæt dig ind i, hvem dine kunder er. Hvad motiverer dem? Hvilke ord bruger de? Brug eksempelvis sociale medier og e-mails til at give dig svar.
  3. Brug den omvendte ’nyhedstrekant’
    Altså budskabet først og argumentationen bagefter.
  4. Regn overskriften ud
    Overskriften har én funktion: at sørge for, at den første linje bliver læst. Derfor skriv overskrifter, der er æggende og vækkende.
  5. Skriv som Hemingway
    Fjern fyldord. Skær, skær, skær. Alle ord skal kæmpe om deres plads. Ingen budskaber bør fylde mere end otte ord.
  6. Vær hellere konkret end kreativ
    Kunderne leder efter svar (information). Hurtigst muligt. Giv dem det.
  7. Brug punktopstilling
    - Forsøg at ramme fire punkter
    - Punktform er nemt at læse
    - Brug punktform flittigt (men kun når det giver mening i konteksten)
    - De to første punkter og det sidste punkt bliver oftest læst

Webtekst er ikke bare tekst

Forestil dig en restaurant med en fancy indretning og en fed atmosfære. Men med forfærdeligt mad. Det som gæsterne egentlig kommer efter, er der ikke. Det samme er tilfældet på alt for mange websites. Fede features udviklet af en professionel programmør og flot design lavet af en professionel designer. Men hvad med indholdet? Du skriver det selv eller får måske marketingassistenten til det.

Hvorfor? God webtekst kan faktisk gøre en forskel for dig. Ja, det kan lige frem være en konkurrencefordel. Teksten er den, der sikrer, at din forretnings ’ingredienser’ bliver tilberedt og serveret på en appetitlig måde. 

Få vores én af online tekstforfattere til at skrive din webtekst:

  1. Du sparer tid og får opgaven væk fra dit eller din kollegas bord. Og teksten bliver færdig til tiden.
  2. Du kan ikke læse mærkaten inde fra flasken. Vores tekstforfatter ser din virksomhed udefra og ind. Hun fokuserer på, hvad dine kunder vil købe, frem for hvad du gerne vil sælge.
  3. Du kan skrive. Det kan de fleste. Men ikke alle kan leve af det.
  4. Du ved, der er særlige spilleregler for webtekst. Men ved du også, hvordan I skaber interesse gennem ord på tre sekunder?
  5. Du får din egen skrivestil (tone-of-voice). En stil, der afspejler dit brand og giver dig særkende.

Her er et eksempel på en tilfældig tekst fra et website, som vores tekstforfatter har skrevet om.

Tekst A (oprindelig tekst):

”Løbende innovation er centralt i vores forretning og en integreret del af vores virksomhedskultur.”

Tekst B (omskrevet tekst):

”Vi går nye veje for at gøre tingene bedre. Det er derfor, vi er her.”

Hvilken skrivestil giver mon flest henvendelser?

Vil du vide mere om at skrive til nettet?

Så skal du snakke med Cecilie Storm. Hun har helt styr på, hvordan man skriver tekster, der får kunderne til at handle. Tag fat i hende, så hjælper hun dig godt videre.

Cecilie Storm Henriksen

Head of Creative

+45 32 26 68 08

cecilie.storm@co3.dk