PIM i møbelbranchen:
Har du styr på dine produktdata? Hvis ikke, er du bagud – og du har kun kort tid til at indhente konkurrenterne
Læsetid: 3 minutter
Alle brancher taler om PIM. Mange virksomheder er allerede godt i gang, men møbelbranchen halter efter. Det er tæt på katastrofalt for branchen. Vi præsenterer årsagen – og løsningen.
Møbelbranchen har en kæmpe udfordring. Produkterne har ofte næsten uendelige variationsmuligheder: For hvilken farve skal sofaen have? Og i hvilket stof skal den sys? Og hvad med benene? Resultatet er komplekse produktdata, som øger behovet for et solidt PIM-system.
- Produkterne er konfigurerbare, hvilket betyder, at de findes i et næsten uendeligt antal varianter.
- Den enkelte model rummer mange specifikationer, som er afgørende for at kunne præsentere og sælge produktet.
- Sortimentet rummer en række logikker i forhold til, hvilke produktkombinationer der kan lade sig gøre, samt hvem der må købe hvad.
Tilsammen betyder ovennævnte, at møbelbranchen står med en langt større produktkompleksitet end andre brancher. Den kompleksitet er den væsentligste årsag til, at Rambøll i en stor undersøgelse har rangeret møbelbranchen som den dårligst digitaliserede af 22 undersøgte brancher.
Møbelbranchens problem – og løsning
Store dele af møbelbranchen bliver drevet som en klassisk produktionsvirksomhed.
Her har fokus været på at producere fremfor at sælge. Det har tidligere givet mening, men med nutidens briller har det store konsekvenser. Den enkelte møbelvirksomhed har nemlig sjældent tilstrækkelige produktdata, hvilket betyder, at man ikke kan levere data til, og dermed etablere, en webshop.
Samtidig kan man heller ikke levere data til digitale forhandlere og marketplaces. Så hvor skal man sælge, når forbrugerne er online, men man ikke selv er? Det er et katastrofalt scenarie, som kun bliver værre.
Men der er også lyspunkter. Og det er dem, der gør det muligt at løse denne opgave inden for rammerne af, hvad der er realistisk for en mellemstor møbelproducent.
3 ting, du skal være glad for
1. Sortimentet er ofte næsten statisk, så der er en begrænset udskiftning af modeller – og når der er, kommer den i klumper, hvilket letter håndteringen.
2. Sortimentet kan ofte reduceres betydeligt, hvis I udvælger de kombinationer, der er relevante at sælge online.
3. Produktkompleksiteten kan reduceres betydeligt, hvis du skærer ned på undtagelser i sortimentet.
Du har tre muligheder: Hvad vælger du?
Den, der lever stille, lever godt – sagde man engang. Det gamle ordsprog gælder ikke længere, nu hvor forbrugerne i stigende grad selv søger efter produkter online. Det er derfor uhensigtsmæssigt at gemme sig i en analog verden.
Den nye situation i møbelbranchen efterlader dig med tre muligheder. Dit valg er med til at definere din virksomheds fremtid – så hvad vælger du?
- Du udskyder eller dropper digitalisering og fortsætter med personligt salg, detailhandel, e-mails, telefon og manuelle processer. Før eller siden dør din virksomhed en naturlig død, men det er der jo også noget smukt over.
- Du satser butikken og kaster dig ud i en it-revolution, der ændrer hele fundamentet for, hvordan du driver din forretning og gearer dig til fremtidens møbelsalg – hvis du da overlever den omfattende operation.
- Du vælger at digitalisere din forretning, men nægter at betale for at få genopfundet den dybe digitaliseringstallerken, når en hel branche har de samme udfordringer som dig.
Vælger du mulighed nummer 3? Så læs videre.
Digitaliser din forretning med Espresso M
Efter at have hjulpet møbelvirksomheder med digitalisering i snart ti år, har vi opbygget et unikt bibliotek af gennemprøvede metoder, skabeloner og værktøjer, der løser eller tager brodden af den første og største opgave “at få styr på data”.
Vi har samlet al vores viden i Espresso M – et dedikeret forløb udviklet til møbelbranchen.
Espresso M giver dig:
En drejebog over de data, du skal bruge, så vi hurtigt kan identificere, hvad du mangler for at kunne drive e-handel – på din egen webshop eller via e-tailers.
Et prisvenligt PIM-system fra Dynamicweb, der indeholder vores best practice-struktur til møbelvirksomheder. Hvis du arbejder med et andet system (eksempelvis Perfion PIM, InRiver PIM eller Struct PIM), udvikler vi selvfølgelig en integration til det.
En integrationsmodel, så vi kan få brugbare data fra dit ERP-system til PIM-system til videre berigelse.
Et personligt team af digitale eksperter, som kender din forretning og er klar til at flytte din forretning NU – uden at det skal koste millioner af kroner.
Vil du lykkes med at få styr på data?
Tag en snak med Brian. Han er altid nysgerrig på nye projekter. Også dit.
Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist