Læsetid: 4 minutter
Og få automatisk opdatering af dit katalog, din webshop, dine produktark og prislister.
PIM (Product Information Management) er filosofien om single source – drømmen om at vedligeholde alle produktdata ét sted, hvorfra de kan publiceres ud i alle tænkelige kanaler. En PIM placeres imellem virksomhedens ERP-system og de kanaler, der publicerer produktinformationer. De ubehandlede produktdata hentes fra ERP-systemet over i PIM'en. Her forædles produktdata med yderligere tekst, specifikationer, parameter mv. Fra PIM'en publiceres data ud til flere kanaler såsom webshop, katalog, mobil mv.
Du udvider din forretning til nye markeder og skal pludseligt præsentere dine produkter på 5-10 sprog. Du ønsker at automatisere din grafiske produktion og mangler en database til de mange data, der før kun stod i dit trykte katalog. Du etablerer e-handel og skal nu levere produktdata til en webshop, endda tekst specielt til Google. Og udviklingen er kun lige begyndt. I den situation kan en PIM-løsning ofte være løsningen.
Oprindeligt var filosofien i de fleste danske virksomheder, at ERP-systemet (AX, NAV, SAP, Aspect 4 mv.) skulle være omdrejningspunktet for alle produktdata. Mange mærker imidlertid konsekvensen af den kraftigt stigende kompleksitet i deres produktdata og oplever, at deres ERP-system ikke giver dem den nødvendige fleksibilitet til at honorere de nye krav. PIM-systemer bliver derfor i stigende grad brugt som overbygninger til ERP-systemet og overtager dermed rollen som central produktdatabase.
Automatisk generering af produktkataloger er et af de områder, hvor en PIM kan gøre en stor forskel. En PIM giver dig værtøjet, hvor du kan vedligeholde de specielle tekster, der skal med i dit katalog. De giver dig mediedatabasen, der holder styr på dine billeder og ikke mindst den kataloggenerator, der gør, at du kan placere dine data i InDesign og dermed skabelonen for dit automatisk genererede produktkatalog.
Det er teksten, der afgør, om Google finder dit produkt før konkurrentens, og det er teksterne, der sælger varen i din webshop. Alle, der har prøvet at etablere en webshop med mere end 500 varer, ved, at den største opgave er at forfatte og håndtere produktteksterne. Er du så en grossist med 20.000 varer i dit sortiment, og har du ambitioner om at sælge dine varer effektivt på 4-5 sprog, har du brug for et stærkt værktøj. En PIM letter dit arbejde med produktteksterne og er ofte en afgørende succesfaktor i store og komplekse webshops.
Sælger du i stigende grad til og via webshops, bliver kravet til forædlede produktdata et krav for samhandel. Det giver dig en stor udfordring, men åbner samtidig muligheden for at vinde loyalitet og markedsandele. Læs mere om forædling af produktdata her.
Med en PIM kan du eksportere hele eller dele af dit sortiment til andre webshops. Så slipper de for manuel opdatering, og dine tekster og billeder er altid korrekte. De sparer tid og bliver mere loyale kunder.
Co3 er danmarks førende forhandler af Dynamicweb PIM. Et stærkt PIM til som tilbyder:
Med PIM og webshop i samme platform bliver dit PIM-projekt mere overskueligt. Samtidig har vi en velafprøvet process for etablering af PIM. Det betyder, at vi typisk kan have dig startet på med PIM til din webshop på 4-6 uger.
Med PIM som et modul i din webshop bliver din omkostning for etablering af PIM mere overskuelig. Ofte koster etablering under 100.000 kroner. Hertil kommer betaling for modulet. Denne ligger fra 2500 kroner pr. md.
Læs mere om Dynamicweb PIM
Så er Brian den, du skal have fat i. Han fortæller dig gerne meget mere om, hvordan du med fordel kan samle alle dine produktdata i et PIM-system.
Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist