Læsetid: 5 minutter
Du har måske hørt, at det nu er muligt at annoncere på Pinterest i Danmark. Men er det overhovedet noget for dig og din virksomhed? Få overblikket her.
Nej, Pinterest er ikke noget nyt medie. Men det er nyt, at der nu er åbnet op for annoncering på platformen her i Danmark. Især de meget lave annoncepriser gør det til en ekstra spændende nyhed. På Pinterest kan du drive trafik til dit site til en brøkdel af den pris, du skal betale på andre sociale medier.
Skal man tro Pinterest selv, er det da også en rigtig god forretning at annoncere på deres platform. På verdensplan har de over 200 millioner brugere hver måned, og de hævder selv, at:
Kilde: https://business.pinterest.com/en/insights/the-point
Det lyder jo meget godt. Men tallene skal nok tages med et gran salt, da de kommer fra Pinterest selv. Alt er jo som bekendt lidt større og vildere i USA, hvor Pinterest holder til.
Her i Danmark omtaler mange stadig Pinterest som et nichemedie. Sammenliget med eksempelvis Facebook er mængden af danske brugere da også noget lavere. Men Pinterest er faktisk med i top fem, når det kommer til brugere på sociale medier i Danmark.
Kilde: https://www.dst.dk/Site/Dst/Udgivelser/GetPubFile.aspx?id=29448&sid=itbef2018
Fra 2016 til 2018 blev antallet af danskere på Pinterest næsten fordoblet, og i dag er cirka hver 6. dansker på Pinterest. Det er lidt over 900.000 personer. Og af dem er det hver 3., der tjekker Pinterest mindst én gang om ugen, og hver 5. gør det dagligt.
Så nej, Pinterest er (endnu) ikke helt i samme liga som Facebook, Snapchat, Instagram og LinkedIn.
Til gengæld koster annonceringen på Pinterest for tiden kun en brøkdel af, hvad du skal betale for et klik på de andre medier.
Prismodellen på en Pinterest-annonce minder til forveksling om den på alle andre sociale medier. Alt foregår via en live auktion. Du (og dine konkurrenter) giver et bud på, hvor meget du vil betale for et klik. Jo større konkurrencen er, desto mere skal du som hovedregel betale for et klik.
Men annoncering på Pinterest er nyt i Danmark. Antallet af danske annoncører, der har nået at hoppe med på bølgen, er stadig lavt, og derfor er konkurrencen ikke så stor (endnu). Det giver lavere klikpriser i forhold til mange andre medier, der efterhånden flyder over med annoncører.
For tiden ligger mange af klikpriserne på en Pinterest-annonce under 1-2 kroner. Til sammenligning kommer du nemt til at betale 10, 20 eller 30 gange så meget for et klik på eksempelvis Facebook eller Google.
For et ret beskedent beløb, kan du altså teste, om Pinterest-annoncering virker for dig. Hvem ved, måske er et klik fra Pinterest lige så værdifuldt for dig som et fra Facebook, Google eller Instagram? Og så til en brøkdel af prisen. Det er da en ret god forretning, hvis det er tilfældet.
Men hvem kan du så ramme med disse billige annoncer på Pinterest?
Selvom der (stadig) er flest kvinder på Pinterest, kommer der hvert år også flere mandlige bruger. Lige nu er der cirka dobbelt så mange kvinder som mænd, men antallet af de mandlige brugere er steget med 50% over de seneste år.
Brugerne på Pinterest leder efter inspiration til alt fra hverdag til fest. Blandt kvinderne er det især emner som tøj, bolig, indretning, interiør og madlavning, der hitter. Mændene bruger også Pinterest til at kigge efter tøj, men også emner som gastronomi og biler er populære emner.
Derudover er emner som gør-det-selv, outdoor og inspiration til leg og opdragelse med børn meget populære. Og så findes der selvfølgelig også mange andre små og store interesse-nicher på Pinterest.
Vejen til succes på Pinterest (og andre sociale medier) er at spille med på platformens præmisser. Og Pinterest er og bliver et visuelt medie.
Det er altså ikke her, du skal spare på billeder, video eller grafik, der kan skabe blikfang. Det bedste råd er at prøve et par forskellige versioner af og se, hvad der virker bedst for dig.
Man kan godt sammenligne Pinterest med en billedsøgning på Google. Derfor er der også mange, der beskriver Pinterest mere som en søgemaskine end som et decideret socialt medie.
Det bliver endnu tydeligere, når du begynder at sætte annoncer op. Her ligner det nemlig, at de har taget lidt fra begge verdener.
På Pinterest betaler du per klik i stedet for visninger. Du kan både målrette dine annoncer efter søgeord, interesser og bestemte målgrupper. Og endelig har du også mulighed for at uploade maillister.
I bund og grund ligger Pinterest sig nok mest midt i mellem at være et socialt medie og en søgemaskine. Derfor bør du også trække på dine erfaringer med annoncer fra begge typer platforme, hvis du kaster dig ud i Pinterest-annoncering.
Selvom Pinterest måske virker mest oplagt til B2C, er der bestemt også noget at hente for B2B. Bare her på kontoret er vores egne grafikere og designere storforbrugere af Pinterest til inspiration i deres daglige arbejde. Så har du et produkt til dem, er der en oplagt målgruppe der.
Men det kunne også være vinduesproducenten, der eksempelvis målretter annoncer til arkitekter. Når arkitekten så søger efter inspiration, dukker dit produkt op, og ender måske i den færdige tegning.
Du kan også målrette dine annoncer mod de brancher, slutprodukter og (livs)situationer, dit produkt indgår i. Måske kan du via den vej skabe et behov hos slutbrugeren for lige netop dit produkt, selvom det går gennem en forhandler.
Hvis du overvejer, om Pinterest-annoncering kan være noget for dig, så er det nu, du bør slå til. De danske annoncepriser er helt i bund og vil kun stige efterhånden, som andre får øjnene op for platformen.
Måske er det spot on, måske duer det slet ikke – men uanset hvad, har du ikke ret meget at tabe lige nu. Pinterest-annoncering er stadig et helt lyseblåt hav, hvis man skal bruge en marketingterm. Det minder om noget, du kender fra andre annonceplatforme, så du er hurtigt i gang. Og priserne er ekstremt lave i forhold til andre medier, der efterhånden er blodrøde, fordi der er så mange annoncører.
Hvis du overvejer at annoncere på Pinterest, men er i tvivl om, hvordan din virksomhed skal bruge mediet. Så tøv ikke med at tage fat i Potter. Han giver dig overblikket over mulighederne og hjælper dig godt i gang.
Ib Potter
Online Marketing Chef