Digitalisering i møbelbranchen:
3 grunde til at dit digitaliseringsprojekt bliver en fiasko (og hvordan du undgår det)
© Innovation Living
Alle virksomheder taler om e-handel og digitalisering. Mange gør noget ved det. Undtagen møbelbranchen. Ifølge en rapport fra Rambøll er branchen den mindst digitale ud af 22. Og det er der 3 gode grunde til.
Møbelvirksomheder er nemlig sammensat på en måde, der gør digitalisering både dyrt og besværligt:
- Produkterne er ofte konfigurérbare og findes i et væld af varianter. De passer sjældent ind i en standardplatform til en overkommelig pris.
- Kunder og samarbejdspartnere har brug for talrige produktinformationer, der ligger spredt i forskellige systemer, afdelinger og formater. Det kræver et dyrt PIM-system at samle alle produktdata ét sted.
- Virksomhederne har ringe erfaring med e-handel og digitalisering og har svært ved at fastholde de dygtigste digitale profiler.
I praksis betyder det, at digitaliseringsprojekter i møbelvirksomheder ofte ender med større udgifter til konsulenter end gevinster til virksomheden. Nogen ville kalde det en dårlig forretning
Som møbelvirksomhed har du 3 muligheder
- Du udskyder eller dropper digitalisering og fortsætter med personligt salg, detailhandel, e-mails, telefon og manuelle processer. Før eller siden dør din virksomhed en naturlig død, men det er der jo også noget smukt over.
- Du satser butikken og hyrer et rullekraveklogt digitalt bureau, der kræver havremælk i kaffen og store summer for alt ud over det første møde.
- Du vælger at digitalisere din forretning, men nægter at betale for at få genopfundet den dybe digitaliseringstallerken, når en hel branche har de samme udfordringer.
Vælger du mulighed nummer 3? Så læs videre.
Efter at have hjulpet møbelvirksomheder med digitalisering i snart 10 år, har vi opbygget et unikt bibliotek af gennemprøvede metoder, skabeloner og værktøjer, der effektivt løser branchens udfordringer.
Vi har samlet al vores viden i Espresso M: Et 6-måneders forløb, der hjælper møbelvirksomheder med at digitalisere marketing og salg.
Espresso har alt, du skal bruge til digitalisering
Espresso M giver dig alt, du skal bruge for at digitalisere dit arbejde med salg og marketing. Og har du kun brug for udvalgte dele af forløbet, sammensætter vi Espresso M, så det passer til dig.
En DigitaliseringsplanTM for din virksomhed, som er visuel, konkret og nem at forstå.
Et prisvenligt PIM-system fra Dynamicweb, der indeholder vores best practice PIM-struktur til møbelvirksomheder. Foretrækker du et andet PIM-system, eksempelvis Perfion, InRiver eller Struct, udvikler vi en integration til det.
Et website eller en e-handelsplatform bygget på Dynamicweb, der fører din Digitaliseringsplan ud i virkeligheden til en overkommelig pris.
En gennemprøvet produktkonfigurator bygget på Dynamicweb, så dine kunder let kan sammensætte og opleve konfigurérbare produkter fra alle vinkler i alle varianter.
En online marketingplan, der rammer din målgruppe med relevante budskaber på eksempelvis Google, Google Ads, Facebook, LinkedIn, Instagram, bannerannoncer og nyhedsmails.
Et personligt team af digitale eksperter, som kender din forretning og løbende kommer med optimeringsforslag og nye initiativer, der kan øge din vækst.
Vil du lykkes med at digitalisere din møbelvirksomhed?
Så tag fat i Brian. Han er altid klar til en god snak om, hvordan digitalisering kan gavne din virksomhed. Og ikke mindst, hvordan du kommer videre.
Brian Mikkelsen
CSO / E-handelsspecialist